Detaliul care l-a ajutat pe Bill Gates să pună bazele Microsoft

de: Horia Despa
02 02. 2016

Astăzi, Bill Gates pare un tip de vârsta a doua, amiabil și plăcut, care dă impresia că ar ajuta pe orice om aflat în nevoi. În ciuda aspectului de bunicuț simpatic în devenire, Bill Gates nu a fost întotdeauna un om amiabil.

Într-un interviu oferit BBC, Bill Gates a povestit despre ce obiceiuri avea când începea să pună bazele gigantului care va deveni mai târziu Microsoft. Acesta a spus jurnalistei Kirsty Young cum obișnuia să învețe pe de rost numerele de înmatriculare ale mașinilor angajaților săi pentru a vedea cine lipsește, cine întârzie sau cine stă peste program.

Deși e văzut ca fiind competitorul principal al lui Steve Jobs, smulgând gloria și succesul din ghearele Apple în anii ’80 și mai ales ’90, felul în care Bill Gates a făcut-o nu a fost în niciun caz unul gratuit. Acum mai mult de 20 de ani, Gates era cunoscut ca un afacerist extrem de agresiv care câștiga contracte și licitații prin a oferi cele mai mici prețuri față de competiție, aceasta fiind în principal Apple.

”Lucram și în weekend. Nu prea credeam în vacanțe” spune fondatorul Microsoft. ”Trebuia să fiu mereu puțin atent să nu aplic aceleași standarde ca ale mele asupra felului în care alții lucrează. Știam pe de rost plăcuțele de înmatriculare ale fiecărui angajat și puteam să imi dau seama cine e la muncă sau nu, doar uitându-mă pe geam în parcare. Într-un final, exigențele mele au mai scăzut după ce firma a crescut la o mărime cât de cât rezonabilă” completează Gates.

Întrebat de jurnalista britanică dacă s-a considerat vreodată un CEO lipsit de scrupule, Bill Gates dă un răspuns surprinzător: ”Nu chiar, asta numai dacă crezi că practicarea prețurilor foarte mici este o lipsă de scrupule. E greu să fii competitiv cu cineva care face afaceri cu produse vândute în cantități mari și care zice ”Uite, cerem niște prețuri extrem de mici pentru ce vă oferim”. Treaba asta intimidează pe oricine și în acest sens, da, eram foarte agresivi.”

Microsoft a ajuns cunoscut nu doar prin felul agresiv în care stabilea prețul produselor sale, dar și pentru multe alte practici la marginea legii în privința monopolului de piață, lucru care a atras nu de puține ori gigantul american în sala de judecată.